On pitkään pitänyt jo toteuttaa tämä Batesien "ruumiinavaus" näin julkisesti. Olen rakastunut näihin Bateseihin, suorastaan hullaantunut, olisi ihanaa säädellä näitä vaikka joka viikko, eikä kukaan taida estääkään sitä. Meiltä löytyy siis koulusatula Bates Dressage+ 17,5 ja estesatula Bates Elevation deep seat+ 17.
Batesin satulat on ilmatopattuja, niissä on elastiflex
runko, niihin saa vaihdettua leveyden vaihtokaarilla itse ja
painopistettä ja toppausta säädettyä itse toppauspalojen avulla.
Nahkavaihtoehtoja on kolme, perusnahka, +-nahka eli tuplanahkainen ja
lux-nahka eli oikein rasvainen tuplanahka. Tämä +-nahka on ollut
mielestäni erittäin kiva ja pitävä. Tosin perusnahkainenkin dressage
piti viime kevään ja kesän pukkisarjoissa hienosti matkassa mukana.
|
Uunituore Dressage+ ja sen onnellinen omistaja |
|
Uunituore Elevation deep seat+ |
Kaarien leveyksiä on kuusi - keltainen, vihreä, musta, sininen, punainen ja valkoinen, lisäksi wide mallien satuloihin on vielä kolme leveämpää vaihtoehtoa. Satulan sisällä olevan kaaren värin voi tsekata helposti avaamalla tarran säkätilasta kanavan keskeltä, sieltä se kaari sitten jo vilkkuu. Vaihto tapahtuu avaamalla ensin siipien puolelta ruuvit, sitten paneelien irrotus pois tieltä ja seuraavaksi saadaan käänneltyä kaaren ruuvit auki ja vaihdettua sopivaa kaarta uomiinsa.
|
Pääliruuvien avaus |
|
Paneelit irti |
|
Ja ei muuta kuin kaarta vaihtamaan |
Toppauspalataskut löytyvät satulan paneelien välistä tarrojen alta. Täytepaloja on kolmenlaista - eteen, keskelle ja taakse. Eteen ja taakse on neljää eri paksuutta, 4 mm, 8 mm, 12 mm ja 16 mm, ja keskelle kahta paksuutta 4 mm ja 8 mm. Mahdollisuuksia on siis lukuisia! Runkohan antaa näissä satuloissa hieman periksi muokkauksien mukaan ja samoin ilmatoppaus asettuu ja "teräviä" painealueita ei pääse syntymään. Näitä satuloita ei ole syytä sovittaa vain käytävällä ilman painoa, vaan aina myös painon kanssa ratsain. Oman kokemuksen mukaan nämä näyttää olevan aina vähän ylhäällä edestä ja toisaalta myös hieman irti takaa ennen kuin paino tulee satulaan.
|
Taskut auki ja paloja sisään |
|
Työkalut, ruuvit ja palat järjestyksessään |
Molemmista satuloista meiltä löytyy punainen eli wide kaari sisältä.
Sinistäkin välillä kokeiltiin, mutta vaihdettiin välittömästi takaisin,
kun hevonen oli heti sitä mieltä, että ahistaa. Tällä hetkellä meillä on koulusatulassa edessä ja keskellä 4 mm palat ja
takana 8 mm, estesatulassa vain takana 8 mm ja kokonaisuudessaan
satulaa nostamassa ja pitämässä paikoillaan Acavallon ohut geeli. Näiden
satuloiden kanssa olisi ideaalia, että hevosen ja satulan välissä olisi
mahdollisimman vähän tavaraa, mutta tämän lapaherkän yksilön kanssa on vain haettava se kultainen keskitie.
Kunkun selän profiili on aikalailla suora, mutta se nousee taakse ja lavat liikkuvat melko pitkälle. Satulat nousevat herkästi takaa ja toisaalta myös valuvat herkästi eteen ja hevonen on erityisen tarkka lavoistaan. Painopiste on siis saatava mahdollisimman eteen ja lavoille on jäätävä hyvin tilaa liikkua. Kaari on jätetty hieman leveäksi, jolloin painopiste valuu edemmäs. Leveys antaa samalla lavoille enemmän liikkumistilaa, vaikka näissä satuloissa lapatila on jo itsessään hyvä. Takaosan nouseminen on vakautettu toppaamalla enemmän takaa ja estesatulassa korotusta aavistus takana vielä enemmän, koska 17 tuumaisen satulan painopiste tulee luonnollisesti lyhyempien paneelien vuoksi taaemmas. Tärkeintä tässä säätöhommassa on oma fiilis ja hevosen hyvä mieli. Itse huomaan herkästi omasta kropastani ja hevosesta, kun satula on taas säätöä vailla. Parhaimmillaan ollaan tehty säätöjä kuukauden välein, nyt on mentykin aika pitkään jo samoilla säädöillä!
|
Tässä satula meille ideaalissa asennossa ilman painoa, nokka näyttää olevan aika korkealla ja takanakin ilmavuutta mutta tasaantuu painon tullessa päälle |
|
Tässä sovituskuva estesatulasta, nokka jää hieman liikaakin ylös jo ilman painoakin, tätä muistaakseni tiputettiin edestä vähän alemmas jälkeenpäin |
Tällainen pieni infopläjäys tähän väliin. Heräsikö jotain ajatuksia tai ihmetyksiä tästä aiheesta?
Loppukevennyksenä uusi peikkopoikatuttavuus, jonka selkään eksyinkin juuri satula-asioiden tiimoilta. Katsotaan komeileeko "velipojan" hyllyssä kohta oma Bates!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti